Lakásbiztosítás kárbejelentés
Lakásbiztosítás-kárbejelentés: mit tegyünk, ha baj történt?
2025.01.31.
A legtöbben szeretnénk azt hinni, hogy velünk nem történhet baj, és az otthonunk mindig biztonságban van. A pozitív hozzáállás sajnos nem elég, rengeteg helyzetre nincs ráhatásunk – elég csak egy beázásra, tűzesetre, betörésre, vagy akár egy balesetből eredő sérülésre, egészségkárosodásra gondolni. Ilyen esetekben a lelki nyugalom alapja egy jól átgondolt lakásbiztosítás, amely segíthet a károk helyreállításában, és a ránk nehezedő anyagi terhek csökkentésében.
De mit tegyünk, ha már megtörtént a baj? Hogyan zajlik a lakásbiztosítás-kárbejelentés? Cikkünkben összegyűjtöttük a hatékony ügyintézés legfontosabb tudnivalóit.
A kárrendezés menete - gyakorlati útmutató elméletben
Csőtörés, korszerűtlen vezeték vagy tetőszerkezet: az ördög nem alszik, ráadásul a baj sem jár egyedül. Érdemes mindig előre felkészülni a (szó szerint) villámcsapásként érkező helyzetekre. Ilyen módon nem csak a lakásbiztosítási szerződés megkötése, de a kárbejelentés menetének megismerése is elengedhetetlen.
Első lépés a káreset után
Ha egy káresemény bekövetkezik, az első és legfontosabb lépés, hogy minél előbb jelentsük a biztosítónak. Erre hivatalosan HomeGuard lakásbiztosításnál, 2 munkanap Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás esetén 10 munkanap áll a rendelkezésünkre, de a legjobb döntés, hogyha azonnal cselekszünk. A lakásbiztosítási kárbejelentés módja elsődlegesen online, társaságonként változhat, de általában postai és elektronikus úton, valamint ügyfélszolgálati számon is lehetőségünk van a kapcsolatfelvételre.
Az ügyintézés során a lehető legtöbb információval kell szolgálni, így a bejelentésnek válaszolnia kell a következő kérdésekre:
Mi történt pontosan?
Milyen típusú és mértékű kár keletkezett? (Mely részei rongálódtak az ingatlannak; milyen vagyontárgyak sérültek; megközelítőleg milyen mértékű a helyreállítás anyagi vonzata), hogyan, milyen körülmények között történt a baleset és mik a következményei)?
Mikor történt a káreset?
Emellett a kárbejelentésben szerepelnie kell a lakásbiztosítás kötvényszámának, és –elérhetőségeinknek, ideértve a nevünket, lakcímünket, telefon-és email elérhetőségeinket.
Lakásbiztosítás-kárbejelentés az UNIQA-nál
Ha UNIQA-szerződéssel rendelkezik, a lakásbiztosítás kárbejelentését benyújthatja kényelmesen és gyorsan az online kárbejelentő felületünkön is.
Az online kárbejelentés nemcsak kényelmes, de az ügyintézést is jelentősen felgyorsítja, különösen kisebb lakás károk esetén. Ha minden szükséges adatot pontosan megad – beleértve a kár részleteit, kár fotókat és a biztosítási kötvényszámot – egyes esetekben az UNIQA 3 munkanapon belül garantálja a kisebb károk rendezését. Amennyiben a határidőt nem tudjuk tartani, kötbért fizetünk, ezzel is biztosítva az ügyfeleink maximális elégedettségét. Éljen a digitalizáció nyújtotta lehetőségekkel, és tapasztalja meg, milyen egyszerű és gyors a digitális kárbejelentés folyamata!
Jöhet a helyszíni szemle!
A bejelentést követően a biztosító általában 1-2 napon belül felkeres minket. Amennyiben a társaság úgy ítéli meg, hogy a keletkezett kár mértéke jelentős, egy általa kiküldött szakember segítségével, 5 munkanapon belül helyszíni szemlét tart. Ekkor kárfelvételi jegyzőkönyv is készül, amelyben a kárszakértő rögzíti a kárképet / károsodott vagyontárgyak műszaki jellemzőit és a károsodás mértékét
Amikor a hatóságok bevonására is szükség van
Bizonyos károk esetén nélkülözhetetlen a hatóságok bevonása. A betörés, rablás általi veszteségek bűncselekménynek számítanak, ezért a rendőrséget is kötelezően be kell vonni a folyamatba. Ehhez hasonló helyzet, amikor tűz üt ki az otthonunkban vagy nagyobb robbanás történik – természetesen ekkor a katasztrófavédelmi erők számát kell tárcsázni. Erre akkor is szükség van, hogyha önerővel is képesek vagyunk eloltani a tüzet.
Ha bizonytalanok vagyunk a tekintetben, hogy a káresemény elbírálásához szükséges-e a hatóság bevonása ellenőrizzük a vonatkozó biztosítási feltételeket.
Lakásbiztosítás kárbejelentés - további tudnivalók a hatékony ügyintézéshez
A gyors és gördülékeny kárrendezés érdekében célszerű a meglévő dokumentumokon (hatósági bejelentés, a megsérült, megsemmisült tárgyak bizonylatai, baleseti kár esetén az orvosi dokumentumok) összegyűjtését és benyújtásán túl minél átláthatóbb és részletesebb dokumentációt készíteni. Ezek lehetnek fotók és videók is a károsodott vagyontárgyakról, illetve ingatlanról. Így akár még az ügyintézés menetét is felgyorsíthatjuk, hiszen kisebb mértékű kár helyszíni szemle nélkül is rendezhető.
Abban az esetben, ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy szükség van a helyszíni szemlére, a kárbejelentéstől számított 5 munkanapon belül a kárhelyszínt az eredeti állapotban kell hagyni, kivéve a kárenyhítést, további károk megelőzését szolgáló intézkedéseket. Egy gyakorlati példával élve: ha egy vihar következtében megrongálódik a tető - és a szobák beáznak -, a kárenyhítési kötelezettség értelmében a bennük található vagyontárgyak elmozdíthatóak, illetve átmenetileg gondoskodni kell a további beázás elkerüléséről.
Többféle kárrendezési mód létezik
A kárrendezés többféleképpen történhet. Hagyományos esetben a kár felmérését követően a biztosító ajánlatot tesz, amellyel, ha elégedettek vagyunk, le is zárul a folyamat. Ha nem értünk egyet a biztosító által megállapított kártérítési összeggel, benyújthatunk hivatalos árajánlatot és helyreállítási számlát, amely elfogadásáról annak műszaki tartalmának ellenőrzését követően tájékoztat a biztosító. Egyes káresemények esetén a kártérítés javítási számlához kötött, ilyen pl. az üvegtörés.
Ezért fontos a lakásbiztosítás naprakészen tartása
Egy káresemény bekövetkeztekor, a biztosítók mindig a lakásbiztosítási szerződésben feltüntetett biztosítási összeget tekintik a maximálisan nyújtható kártérítési fedezetnek. A biztosító minden évben, a biztosítási évfordulót megelőzően tájékoztat az általa alkalmazott értékkövetésről, az emelt biztosítási összegről és biztosítási díjról. Amennyiben nem élünk az értékkövetéssel kapcsolatban ellenvetéssel, a biztosítási szerződés az értékkövetési tájékoztató alapján évfordulóval módosul. Így nyugodtak lehetünk afelől, hogy vagyontárgyaink aktuális értéken vannak biztosítva.
Ha a szerződéskötés óta az ingatlanunkat modernizáltuk - vagy még több vagyontárggyal bővítettük, szintén javasolt a lakásbiztosítás aktualizálása.
Amennyiben nem fogadjuk el a felajánlott értékkövetést vagy a lakásbiztosításunkat nem aktualizáljuk káresemény esetén a biztosító vizsgálhatja az esetleges alulbiztosítottságot.
Alulbiztosítottság esetén a káreseményt a biztosítottság arányában rendezi a biztosító.
Biztosítsa otthonát egy korszerű UNIQA lakásbiztosítással!
Közeledik a biztosítási évforduló? Új rendszerekkel, bútorokkal korszerűsítette otthonát? Akkor épp itt az ideje, hogy átnézze a meglévő szerződését, és összehasonlítsa az aktuálisan elérhető ajánlatokkal.
Biztosítóváltás esetén, az UNIQA-nál két modern konstrukció közül is választhat, amelyek maximálisan megfelelnek a legfrissebb piaci trendeknek.
Az UNIQA HomeGuard lakásbiztosítás egy sokak számára megfizethető választás. Kedvező áron fedezi a leggyakrabban előforduló káreseteket és családi balesetbiztosítást is tartalmaz. 3 napos szolgáltatási garanciát ad egyszerűbb károk esetén. A Médium és Prémium csomag pedig vészhelyzeti asszisztenciát is nyújt.
A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás a Magyar Nemzeti Bank minősítésével büszkélkedik, lehetőséget ad a megállapodás abszolút személyre szabására.
Ha sikerült felkeltenünk az érdeklődését, a további részletekért vegye fel velünk a kapcsolatot a weboldalon megadott elérhetőségeink egyikén!