A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díja: miből áll össze és milyen kedvezményekkel igényelhető?

Egy saját gépjármű büszke tulajdonosaként mindenki találkozik a kötelező biztosítás szükségszerűségével és annak anyagi következményeivel. Azonban a KGFB-díjak évről évre változhatnak, így időről időre célszerű tájékozódni a biztosító aktuális szabályozásairól, díjairól, kedvezményes lehetőségeiről. A naprakészség azonban nem elég, fontos, hogy általánosságban is megértsük a témakör hátterét.

Cikkünkben a következő kérdésekre adunk választ:

  • Milyen tényezők befolyásolják a KGFB szerződés biztosítási díját, és hogyan?

  • Mi az a bolus-malus rendszer; hogyan kapcsolódik a KGFB-díjak hátteréhez?

  • Léteznek-e kedvezményes biztosítási szerződések? Ha igen, melyek ezek, mit kell tudni róluk?

  • Milyen típusú kiegészítő biztosításokat köthetünk a KGFB mellé?

A kötelező biztosítás díját befolyásoló tényezők


A magyarországi törvénykezés szerint minden saját járművel rendelkező személynek szükséges megkötni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, röviden KGFB-t. Bár az eltérő biztosítók egyedi feltételek és szabályok szerint állítják össze az ajánlataikat - majd szabják ki a hozzájuk tartozó díjakat -, de ennek teljes összegét több általános tényező is befolyásolja. A következő bekezdésekben részletesen bemutatjuk, hogy univerzálisan miből áll össze a kötelező biztosítás díja. 

A kiindulási pont, avagy az alapdíj

Ahogyan arról szó esett, az összes biztosító maga határozza meg a KGFB részleteit, ezáltal a termék alapdíját is. Az alapdíj kiszámításához azonban minden társaság ugyanazokat az adatokat használja – a jármű kategóriája és teljesítménye, illetve a szerződő életkora szerint kalkulál. Ennek értelmében egy autó, egy motor vagy egy rendszámmal ellátott mezőgazdasági vontató esetén, a biztosító más és más alapdíjat szab ki. Később erre a díjra épülhetnek rá a felmerülő pótdíjak, és ugyanebből a díjból íródhatnak jóvá a lehetséges kedvezmények is. 

A jármű használatához kapcsolódó tényezők

A korábbiak értelmében tehát megtudtuk, hogy az alapdíj részeként a jármű teljesítménye is fontos elem. Ezentúl azonban a KGFB-díjakat egyaránt meghatározza a gépjármű használati gyakorisága, amelyet más néven futásteljesítménynek is nevezünk. Ennek értelmében léteznek olyan biztosítók, amelyek kedvezményeket adnak azok számára, akik egy év leforgása alatt kevesebb kilométert tesznek meg a motorjukkal, autójukkal, és így tovább. Ezentúl a biztosítók további engedményt adhatnak vagy pótdíjat számolhatnak fel azért is, ha az üzembentartó mellett más is használja ugyanazt a járművet. 

A lakcím mint a KGFB-díjak befolyásoló tényezője

A magyarországi biztosítók a saját KGFB ajánlatukhoz tartozó alapdíjukat a szerződő lakcíme/irányítószáma alapján is csökkenthetik vagy növelhetik. Amennyiben viszont nem az alapdíjba építik be ezt a plusz összeget, akkor a kárstatisztikák értelmében számolnak vele, tehát megfigyelik, hogy az elmúlt időszakban hol és mennyire gyakran történt káresemény. Általánosságban elmondható, hogy amíg a főváros, az agglomerációban lévő települések és a nagyvárosok lakói pótdíjak felszámolására készülhetnek, addig a kisebb falvakban élők ilyen módon inkább kedvezményekre számíthatnak. 

A jármű tulajdonosának életkora és vezetői tapasztalata

A kötelező biztosítás díjazásában az egyik leghangsúlyosabb szempont a biztosító számára a szerződő bonus-malus fokozata. A rendszer lényege, hogy a vezetői kvalitásokat szem előtt tartva (például az üzembentartónak hány éve van jogosítványa vagy hány éve vezet kármentesen), mindenkit besorol egy kategóriába, ami végül személyre szabottan módosítja a KGFB-díját.
Amennyiben valaki évről évre balesetmentes időszakot zár, egyre magasabb bónuszfokozatba kerül, amelyet a biztosító a termék díjának csökkentésével honorál. Természetesen a rendszer oda-vissza működik: egy káresemény felelőseként az okozott kárért a bonus-malus rendszerben mindenki hátrébb kerül, amelynek direkt következménye, hogy a következő évben megnövekedett biztosítási díjra lehet számítani.

A KGFB szerződés díjába a pótdíjak is beletartoznak

Végül, de nem utolsó sorban a kötelező biztosítás díjába a pótdíjak is beletartoznak, amelynek leggyakoribb formái a következők:

  • használatból eredő pótdíj: ha a járművet valamilyen speciális célra használjuk, például taxizásra, veszélyes anyag szállítására, stb.;

  • hajtóanyagpótdíj: a dízelmotoros és az elektromos járművek üzemeltetése extra költséggel jár;

Érdemes megjegyezni: a fedezetlenségi díj - más néven fedezetlenségi pótdíj - nem része a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnak. Ez egy önálló pótdíj, amit azoknak a gépjármű-tulajdonosoknak kell megfizetniük, akik nem rendelkeznek érvényes KGFB-vel.

A bonus-malus rendszer működésének részletes bemutatása

Ahogyan azt a korábbiakban írtuk, a kötelező biztosítás díja nagymértékben függ az előzőleg biztosított időszakban megtörtént/meg nem történt káreseményektől. A káreseményeket a bonus-malus rendszer rögzíti, amelyet egy önálló, a biztosítóktól teljesen függetlenül működő kárnyilvántartó szerv monitoroz.

A rendszer szabályai szerint a járművek üzembentartóit különböző bónuszfokozatok illetik, amelyeknek a kiindulási pontja az A00 jelölés. (A kezdetek kezdetén az összes újdonsült üzembentartó ebbe a kategóriába kerül automatikusan.) A biztosítási évfordulók alkalmával az egyéni fokozat az előző év tükrében 4 malus fokozatig csökkenhet és 10 bonus fokozatig emelkedhet. A fokozatok arányosan, százalékos formában mutatják a díjkedvezményeket és a díjtöbbletek értékét is.

A besorolási fokozat ellenőrzése

Egy új biztosítási szerződés megkötésekor, a biztosító köteles a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvényben meghatározott kártörténeti nyilvántartásból (kárnyilvántartás) lekérdezni a szerződés bonus-malus besorolásához szükséges adatokat. A bonus-malus fokozat minden biztosítónál ugyanaz lesz, azonban az ehhez kapcsolódó díjkedvezmény és díjtöbblet mértéke társaságonként eltérhet.

A bonus-malus besorolás elvesztése

Kevesen tudják, de a bonus-malus besorolást el lehet veszíteni. Gyakori eset, hogy sokan az új KGFB megkötésekor elfelejtik átvezettetni a korábbi időszakból megmaradt fokozatukat, amely így 2 évvel később elévül. Ugyanez történik akkor is, amikor valaki a korábbi autójának forgalomból való kivonása vagy eladása után 2 évig nem vásárol új járművet, ezáltal pedig biztosítási szerződést sem köt.

További fontos tudnivalók

  • Egy személyhez több bonus-malus besorolás is tartozhat. Ha viszont a második gépjármű ugyanabba a rendszerkategóriába tartozik, mint az első (tehát az első motorkerákpár mellé vásárolunk még egyet), akkor ugyanaz az üzembentartó az utóbbi jármű esetén újra A00 alapfokozatról indul.

  • A korábbi bonus-malus fokozatot akkor is meg lehet tartani, ha a gépjármű eladásra vagy elajándékozásra került, esetleg ki lett vonva a forgalomból.

  • A bonus-malus rendszer szabályai egyaránt kiterjednek a tehergépkocsikra, motorkerékpárokra, autóbuszokra, vontatókra, de még a mezőgazdasági vontatókra is. Kivételt képeznek a lassú gépjárművek és a segédmotoros kerékpárok. 

Kedvezmények, díjcsökkentések és kiegészítő biztosítások

A kötelező biztosítás megkötésekor kedvezményeket is igénybe lehet venni. A teljesség igénye nélkül, ilyen például a közalkalmazotti kedvezmény, a családi “több autó” kedvezmény, a gyermekkedvezmény, vagy akár a hűségkedvezmény.

Mindemellett szinte minden biztosítóra igaz, hogy a KGFB mellé együttkötési kedvezményt is ajánl, amely keretében értelemszerűen lehetőségünk van a kötelező biztosítás és egy másik biztosítás egyidejű megkötésére, jutányos áron. Ez kifejezetten nagy előnyt jelenthet, hiszen amíg a KGFB kizárólag az általunk okozott károkat fedezi, addig a casco az ismeretlen káresemények (pl.: autólopás) vagy véletlen balesetek (pl.: betörik a szélvédő) után is megtéríti a keletkezett kár összegét.

De ugyanígy lehetőség van kiegészítő balesetbiztosítás vagy:

  • poggyász-,

  • vadkár-,

  • kátyúkár-,

  • rágcsálókár-,

  • szélvédőkár-biztosítás együttkötésére is.

Ilyen esetekben azonban fontos külön is érdeklődni a biztosítási részletekről, ugyanis némelyik típus a megszokottnál kisebb vagy nagyobb kártérítési limittel rendelkezhet. Érdemes még megjegyezni, hogy sok biztosító gépjármű assistance szolgáltatást is kínál, amely a műszaki meghibásodásból adódó problémás helyzetekben is segítséget nyújt. Például lerobbanás esetén fedezi a jármű javítását, az autómentő szolgáltatás díjait, stb.

A kedvezményes és együttkötési lehetőségek tárháza tele van jobbnál jobb ajánlatokkal, azonban ezeknek a pontos feltételeit célszerű mindig a választott biztosítóval egyeztetni a félreértések elkerülése végett. 

Találja meg a legkedvezőbb lehetőséget az UNIQA kötelező biztosítás kalkulátorával!

Közeledik a kötelező biztosításának az évfordulója, ezért a korábbi szerződése felmondásán gondolkodik? Érdekli, hogy jelenleg milyen kedvezményes ajánlatok állnak rendelkezésére? Az UNIQA kötelező biztosítás kalkulátora segít összegyűjteni az Ön számára leginkább ideális lehetőségeket. Tájékozódjon, nézelődjön az oldalunkon, és amennyiben kérdése akad keresse bátran kollégáinkat online, vagy akár személyesen is!

Ezek a termékek érdekelhetik

Kapcsolódó cikkek