Casco bónusz rendszer legfontosabb tudnivalói
A casco bonus rendszer legfontosabb tudnivalói
2025.01.10.
Casco bónusz: amikor először találkozunk ezzel a kifejezéssel, a legtöbben a kötelező biztosítás bonus-malus besorolására gondolunk, helytelenül. Ahogyan a két biztosítási forma között, úgy a bónuszrendszerük tekintetében is jelentős eltérések vannak, amelyek nem összekeverendőek egymással.
Cikkünkben górcső alá vesszük a casco bonus rendszer teljes hátterét:
bemutatjuk a rendszer működését (a KGFB bonus-malus rendszerrel összehasonlítva);
tisztázzuk a casco bonus fokozatokkal kapcsolatos szabályokat;
ismertetjük a fokozat átviteléhez fűződő és a besorolást érintő legfőbb tudnivalókat.
Casco bonus és KGFB bonus-malus rendszer: mi a különbség?
Gépjármű-tulajdonosként egy új világ kapuja nyílik ki előttünk, amelyben számos biztosítási fogalommal meg kell ismerkedni. Ennek alapja a KGFB és a casco közötti különbségtétel, miszerint az előbbi mindig a harmadik fél, utóbbi pedig kizárólag a saját tulajdonunkat védi egy baleset alkalmával.
Emellett a casco további káresetek alkalmával is fedezi a költségeinket, amelybe általánosan beletartoznak:
az elemi (természeti) károk,
a töréskárok,
az üvegkárok,
és a lopáskárok.
Tudvalevő még, hogy két speciális helyzetet leszámítva (a jármű lízingeléséhez vagy hitelre történő vásárlásához a finanszírozó általában elvárja), a casco egy opcionálisan választható biztosítási forma. Ezzel szemben a KGFB-t mindenkinek meg kell kötnie, ha a jogszabályok szerint szeretne részt venni a forgalomban az autójával, motorjával, és így tovább.
Casco bonus-malus nem létezik, csak casco bonus rendszer!
Miután átláthatóvá válnak a kötelező és a casco biztosítások közötti különbségek, a kettő kedvezmény-rendszerét is könnyebb szétválasztani.
Alapvetés, hogy casco bonus-malus rendszer nem létezik, ebben az esetben kizárólag casco bónuszról beszélhetünk. Magyarán a KGFB-ből ismert malus kategóriákat - azaz büntetőfokozatokat - itt el lehet felejteni, mert kár esetén is maximum a szisztéma start mezőjére lehet visszaesni.
Így működik a casco bonus rendszer a gyakorlatban
Amíg a bonus-malus rendszer központilag szabályozott, addig a casco bónusszal kapcsolatos előírásokat a biztosítók egyénileg határozzák meg. Ebből következik, hogy nincs két ugyanolyan casco bonus rendszer, így mindig társaságonként, egyesével kell felmérni a lehetőségeinket.
Általánosságban a következő tudnivalókat célszerű megjegyezni a casco bónuszrendszer kapcsán:
Többnyire (maximálisan) 10 bónuszfokozat létezik, de ennek száma kevesebb is lehet.
Mindenki a C00 kategóriáról indul, majd egy kármentes év után egy fokozatot lép előre, amely biztosítási díjkedvezménnyel jár. Ha nem történik olyan baleset, amely alkalmával cascóval fedezzük a szervizköltségeket, a metódus ugyanúgy folytatódik: egy kármentes év = plusz egy fokozat, magasabb kedvezménnyel.
Károkozás esetén - a legrosszabb esetben - a C00 szintre lehet visszacsúszni.
Casco bónuszfokozat – átvihető vagy sem?
Sokakban fel szokott merülni a kérdés: vajon a casco bónusz fokozata átvihető-e egy új járműre? A válasz több változótól is függ.
Először is ketté kell választani, hogy casco fokozatot egy új casco szerződésre szeretnénk továbbvinni vagy a kötelező biztosítás bonus-malus rendszerének besorolását szeretnénk felhasználni arra, hogy casco kedvezményeket kapjunk. A jó hír, hogy mindkettőre létezik forgatókönyv, a rossz hír, hogy az erre vonatkozó szabályok szintén biztosítótársaságonként változnak.
Casco bónusz új casco szerződésre
A meglévő casco bónuszunk megtartására általában akkor van lehetőség egy új casco-szerződés aláírásakor, ha a korábbi szerződésünk a biztosító által meghatározott időtartamon (pl. 6 hónapon) belül érdekmúlással szűnt meg vagy mi mondtuk fel. Tehát, ha például nem teszünk eleget a díjfizetési kötelezettségeinknek, és ezért a szűnik meg a biztosításunk, a casco fokozatunknak is búcsút inthetünk.
Az átvihetőség további tipikus feltétele, hogy:
a korábbi szerződésünkben a töréskár is ott szerepeljen a kockázati fedezetek listájában;
az új szerződés ugyanolyan kategóriában lévő járműre vonatkozzon, mint az előző. Tehát egy autó casco bónuszfokozata csak egy másik autóra lesz átruházható, egy motorra vagy kisbuszra már nem.
A casco bónuszfokozatának átkérésekor általában a korábbi biztosítótársaságtól egy kártörténeti igazolást is be kell szerezni. Ez a dokumentum igazolja a kármentes éveink számát.
KGFB-bónuszfokozat átvezetése casco szerződésre
Bár a KGFB-ben megszerzett magas bónuszbesorolás még nem jelent egyenes utat a casco kedvezmények elnyeréséig, vannak biztosítók, akik figyelembe veszik, ha már sok-sok éve kármentesen közlekedünk. Ilyen esetben pontosan úgy, ahogyan a casco bonus rendszer feltérképezésekor tennénk, biztosítónként kell utánajárnunk a részleteknek – ez például fontos döntési faktor lehet egy új társaság kiválasztásakor.
Az UNIQA-nál lehetősége van a KGFB-bónuszfokozat átvezetésére.
Baleset történt: mit jelent ez a casco bonus fokozatra nézve?
A KGFB esetén ökölszabály, hogy a személygépjárművünkkel okozott baleset alkalmával két fokozatot romlik a bonus-malus besorolásunk. A casco bónuszrendszerében ezen a ponton eltérőek lehetnek: a biztosítók egyedileg döntik el, hogy mennyire szigorúan járnak el az egyes káresemények után. Így aztán van, ahol csupán egy, míg máshol lehet, hogy három fokozatot is visszaesünk.
Megéri összehasonlítani az egyedi feltételrendszereket!
A casco bonus rendszer általános szabályai nehezen megfoghatóak. A központi szabályozás hiányában, az egyes biztosítók rendkívül változatos szolgáltatási palettával és eltérő feltételrendszerrel működnek. Bár egyrészről ez lassíthatja a szerződés átkötésével járó folyamatot, de másrészről rengeteg előnnyel is járhat.
Ha időt és energiát nem sajnálva, hajlandóak vagyunk összehasonlítani több piaci ajánlatot is, sokkal nagyobb esélyünk van rátalálni a személyre szabott, ár-érték arányban is ideális megoldásra.