Auditált elekronikus hírközlő eszköz - Felhasználási feltételek közvetett ügyfélazonosításhoz

Bevezetés, jogszabályi háttér

A Biztosító védett, auditált elektronikus hírközlő eszköz útján is lehetőséget nyújt ügyfeleinek a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Pmt.) és a 29/2024. (VI. 24.). MNB rendelet (a továbbiakban: „MNB rendelet”) által előírtak szerint ügyfél-azonosításra.
Az elektronikus hírközlő eszköz útján történő ügyfél-azonosítás azt a célt szolgálja, hogy a Biztosító a Pmt. 7. § -ában foglalt ügyfél-azonosítási kötelezettségének az ügyfelek számára kényelmes, személyes megjelenést nem igénylő módon tudjon eleget tenni. A Biztosító a Pmt. hatálya alá tartozó kifizetésekhez, illetve új, megtakarítási célú élet- és nyugdíjbiztosítási szerződések megkötéséhez kapcsolódóan teszi lehetővé a személyes megjelenés nélküli ügyfél-azonosítás alkalmazását.
Az elektronikus ügyfél-azonosítás során a teljes kommunikációt, ideértve az elektronikus ügyfél-azonosítással kapcsolatos valamennyi tájékoztatást és az ügyfelek ehhez történő kifejezett hozzájárulását a Biztosító vissza kereshető módon, elektronikus úton rögzíti.
Jelen felhasználási feltételek elfogadásával a szolgáltatást igénybe vevő felhasználó (ügyfél) elfogadja, hogy az ügyfél-azonosítás elektronikus úton és közvetett („szelfis”) módon valósul meg, és kifejezetten hozzájárul, ahhoz, hogy a közvetett (szelfis) elektronikus ügyfél-azonosítás során a teljes munkamenet és jelen Tájékoztató ügyfél részére történő átadása visszakereshető módon rögzítésre kerül.
Amennyiben az ügyfél nem kíván élni az online ügyfél-azonosítás lehetőségével, és nem fogadja el a jelen T ájékoztatóban foglaltakat, jogosult egyéb úton (személyesen) az ügyfél-azonosítási folyamat lebonyolítását igénybe venni a Biztosító bármely kirendeltségén (www.uniqa.hu/irodakereso).
Az online ügyfél-azonosítás olyan, személyre szabott elektronikus eljárást biztosító rendszer útján történik, amely az ügyfél személyének és a nyilatkozat megtétele időpontjának azonosítására, valamint a jognyilatkozat tartalmának változatlan visszaidézésére alkalmas formában teszi lehetővé az ügyfél-azonosítással kapcsolatos jognyilatkozat megtételét.
Jelen Tájékoztató elfogadásával a Biztosító és az ügyfél között megállapodás jön létre az online ügyfélazonosítási szolgáltatás teljesítésére a jelen feltételekben foglaltak szerint.

Mire alkalmas a közvetett elektronikus ügyfél-azonosítás?

A közvetett elektronikus ügyfél-azonosítás során nincs szükség az ügyfél személyes jelenlétére.  A szolgáltatást a Biztosító a GoodID mobilapplikáción (a továbbiakban: „alkalmazás”) keresztül biztosítja, mely felület lehetővé teszi az ügyfél számára, hogy a személyazonosságuk ellenőrzését és a személyes megjelenés nélküli azonosítását a Biztosító elvégezhesse.

Milyen költségei vannak az online azonosításnak?

A Biztosító a szolgáltatás igénybevételéért semmiféle díjat nem számít fel.

Meddig tart a folyamat?

Az online ügyfél-azonosítás folyamata az ügyfél számára átlagosan 10 percet vesz igénybe. 
Ezt követően várhatóan két munkanapon belül megtörténik a folyamat kiértékelése, melynek eredményéről a Biztosító e-mailben tájékoztatja az ügyfelet.

Ügyfél-azonosítás igénybevételének feltételei

A Biztosító auditált elektronikus hírközlő eszköz útján történő ügyfél-azonosítással megvalósuló szolgáltatását kizárólag az veheti igénybe, aki:
  1. A pmt. hatálya alá tartozó életbiztosítási szerződés szerződője, a szerződőtől eltérő díjfizetője, 
  2. kedvezményezettje, szolgáltatásra jogosultja, vagy a szolgáltatásra jogosulttól eltérő számlatulajdonosa  magyar állampolgár,
  3. a magyar nyelvet érti és beszéli,
  4. magyarországi állandó lakóhellyel és értesítési/levelezési címmel rendelkezik
  5. bankszámlaszámra történő kifizetés esetén magyar vagy EU-s bankszámlára kéri a szolgáltatási összeg  utalását, magyar vagy EU-s számláról fizeti a biztosítási díjat,
  6. érvényes, kártyaformátumú személyazonosító igazolvánnyal (személyi igazolvány, vezetői engedély) vagy  útlevél, valamint lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal rendelkezik,
  7. a 18. életévét betöltött, cselekvőképes személy,
  8. a saját nevében jár el, 
  9. a szolgáltatási összeg vagy biztosítási díj nem haladja meg a 10 000 000 Ft-ot vagy annak megfelelő devizát,
  10. nem minősül a Pmt. szerinti kiemelt közszereplőnek,
  11. csak magyar adóügyi illetőséggel rendelkezik,
  12. a Biztosító (elektronikus) ügyfél-azonosítással kapcsolatos felhasználási feltételei és adatkezelési tájékoztatója alapján hozzájárul az adatkezeléshez

Közvetett (szelfis) online ügyfél-azonosítás

A Biztosító a közvetett online ügyfél-azonosítást olyan alkalmazás útján végzi, amely képes megállapítani, hogy az azonosítás alanyaként a távoli helyszínen megjelenő ügyfél valós, élő személy, aki az online azonosításra szolgáló eszközt valós időben, személyesen használja és az élő kép nem kerül manipulálásra. Az alkalmazás az ügyfélről az online azonosítás során készített fényképet és az azonosításhoz felhasznált okiratban szereplő képmást összehasonlítja olyan módon, hogy az alapján kétséget kizáróan megállapítható, hogy a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványban szereplő személy azonos a fényképfelvételen szereplő személlyel. Az alkalmazás továbbá olyan módon rögzíti az ügyfél-azonosításhoz használt okiratokat, hogy az azokon található biztonsági elemek és adatsorok felismerhetők és tárolhatók legyenek.

Közvetett azonosítás során a Biztosító visszakereshető módon rögzíti az alábbiakat:

 
  • a teljes munkamenetet, amely létrejött a szolgáltató és az ügyfél között;
  • az ügyfél közvetett elektronikus ügyfél-azonosítással kapcsolatos, részletes tájékoztatását;
  • és az ügyfélnek a közvetett elektronikus ügyfél-azonosításhoz és az ahhoz kapcsolódó adatkezeléshez történő, kifejezett hozzájárulását.

Az alkalmazás használatával az ügyfél az online ügyfél-azonosítás elvégzéséhez  szükséges lépéseket önállóan végzi el:

  • a személyazonosság igazolásához szükséges igazolvány és lakcímkártya szkennelése az azonosításhoz használt eszköz kamerájával;
  • ügyfél arcának fényképezése az eszköz kamerájával;
  • az azonosításhoz szükséges adatok megadása és a nyilatkozatok elfogadása;
  • online ügyfél-azonosítás lefolytatásához szükséges nyilatkozatok megtétele.

Az azonosítás sikerességéhez hozzá járuló körülmények 

Az elektronikus ügyfél-azonosítás sikerességét nagymértékben növeli, ha az alábbi környezeti feltételek biztosítottak: 
  • A helyiségben megfelelően világos legyen annak érdekében, hogy olyan felvétel készüljön az ügyfélről, amelyen arcképe felismerhető és rögzíthető.
  • Az azonosítás során fényképfelvétel készül, melyre tekintettel a felvételen az ügyfél lehetőség szerint semleges háttér előtt szerepeljen.
  • Az azonosítás során más személy ne tartózkodjon a helyiségben. 

A közvetett elektronikus ügyfél-azonosítás nem hajtható végre, amennyiben

  • az ügyfél az ügyfél-azonosítás során visszavonja az adatrögzítéshez vagy a közvetett elektronikus ügyfél- azonosítás elvégzéséhez adott hozzájárulását;
  • az ügyfél által bemutatott okmányok fizikai és adattartalmi követelményei nem felelnek meg a hatályos jogszabályok feltételeinek, illetve azok vizuális azonosításának feltételei nem adottak, vagy a bemutatott okmányok bármelyike nem alkalmas a közvetett ügyfél-azonosítás elvégzésére;
  • az azonosítási adatok teljeskörű beszerzése sikertelen;
  • az okmányokon megtalálható adatok logikailag nem feleltethetőek meg az ügyfélről a Biztosítónál rendelkezésre álló adatokkal, vagy 
  • az ügyfél-azonosítás során ellentmondás vagy bizonytalanság lép fel, vagy
  • az ügyfél-azonosítás lefolytatásának technikai akadálya merül fel (így különösen műszaki hiányosságok vagy csatlakozási fennakadások lépnek fel).

Adatok ellenőrzése a Biztosító által

Az MNB rendelet alapján az ügyfél-azonosítás magában foglalja a közvetett azonosítás után, az ügyfélazonosítás egészére kiterjedő ellenőrzést. Az ellenőrzési folyamat 2 munkanapon belül megtörténik a Biztosító által.
 

Amennyiben az ellenőrzés sikeres volt:

Az ellenőrzés sikeressége után a Biztosító e-mailt küld az ügyfél részére az általa megadott e-mail címre.
 

Amennyiben az ellenőrzés sikertelen volt:

Az ellenőrzés sikertelensége esetén a Biztosító e-mailt küld az ügyfél részére az általa megadott e-mail címre.
 

Kockázatbesorolás

A fentebb írt lépések után, a Biztosító elvégzi a kockázatbesorolási és a pénzmosás-megelőzés szempontból szükséges belső ellenőrzéseket is. 
 

MNB rendeletnek megfelelő korlátozások

Közvetett online ügyfél-azonosítás esetén az ügyfél által végrehajtható alábbi tranzakciók korlátozottak a személyes ügyfélazonosítás végrehajtásáig. 
 
 

Az MNB rendeletnek megfelelően a tranzakciók az alábbiak szerint kerülnek korlátozásra:

  • nem hajtható végre – havi összesen háromszázezer forintot meg nem haladó készpénzfelvételt kivéve – készpénzes ügylet, vagy az
  • Európai Unió területén kívüli térséghez kapcsolódó átutalás,
  • nem hajtható végre tízmillió forintot elérő vagy meghaladó ügylet,
  • ameddig az ügyfél nem jelent meg személyesen, vagy nem történt meg a közvetlen elektronikus ügyfél-
azonosítás.
 
Biztosító jogosult bármikor felhívni vagy SMS útján értesíteni az ügyfelet a személyes vagy a közvetlen elektronikus ügyfél-azonosítás végrehajtására. 

Technikai feltételek

Az ügyfél által használt technikai eszköz(ök)nek, minimálisan az alábbi feltételeknek kell megfelelnie:
  • kamerával és mikrofonnal rendelkező mobileszköz (okostelefon vagy tablet), amin a gyártó által még támogatott és rendszeresen
  • frissített iOS vagy Android típusú operációs rendszer fut.
 

Internet

Az internetkapcsolat minősége nagymértékben befolyásolja az azonosítási folyamat sikerességét.  Vezetékes vagy WIFI-s csatlakozást javasoljuk mobilinternet-kapcsolat helyett.
 

Általános rendelkezések 

Az elektronikus ügyfél-azonosítás igénybevételével és a jelen Tájékoztató elfogadásával az ügyfél kijelenti, hogy fokozott figyelmet fordít az általa használt elektronikai eszközök és szoftverek biztonságára, e körben különös körültekintéssel jár el, így adatait és elektronikai eszközeit a Biztosító szolgáltatásainak igénybevétele során kizárólag megfelelő vírusvédelem használata mellett veszi igénybe. 
 
A Biztosító nem vállal felelősséget az ügyfél elektronikai eszközén és rendszerében történő vírusfertőzésekből, szoftverhibákból eredő károkért, továbbá azokért a károkért sem, amelyek a Biztosító érdekkörén kívül felmerülő okból következtek be. 
 
A Biztosító a jelen Felhasználási feltételeket jogosult bármikor módosítani vagy visszavonni, azzal, hogy az ily módon már végrehajtott elektronikus ügyfél-azonosítás szabályait, érvényességét az esetleges módosítás vagy visszavonás nem érinti.