Napelem- és napkollektor-biztosítás: kockázatviselés a ház körül is

2025.03.06.

A megújuló energiák térnyerése és az otthonfejlesztési támogatások megjelenése óta, egyre többen korszerűsítik házukat egy napelem-rendszerrel. Ez a döntés jelentős kiadással jár, még akkor is, ha a befektetés mértéke hosszú távon megtérül.
A megfelelő védelem - mint minden vagyontárgy -, úgy az összes nagy beruházás esetén is alapvetés, így egy napelem-biztosítás mára már elengedhetetlen.

  • Miért van szükség termékgarancia mellett biztosításra?
  • Milyen káreseményeket fedezhet a napkollektorokra vonatkozó kockázatviselés?
  • Mit érdemes tudni a kárrendezés menetéről?

Az UNIQA kisokosában minden kérdésére választ adunk!

A napelem-biztosítás

Bár a gyártók évtizedekre szóló jótállással kínálják a napelemeiket, de azok többnyire csak az üzemszerű problémák költségeit állják. Például, ha a szerződésben meghatározott időn belül a napelem kisebb kapacitással működik az ígértnél. A panelek fizikai megrongálódására vagy eltulajdonítására azonban nem tér ki, ezért van szükség a napkollektor-biztosításokra.

Fontos tudni, hogy az egyes társaságok eltérően viszonyulnak a napelem-rendszerek védelméhez. Több esettel is lehet találkozni:

  • A legtöbb lakásbiztosítás tartalmazza azt a fedezetet, ami napelemekre, napkollektorokra vagy akár hőszivattyúkra vonatkozik. Ebben az esetben a biztosító az ingatlan részeként tekint a napelemes rendszerre.
  • Kiegészítő fedezet: külön választható kiegészítő fedezetként lehet biztosítani a napelemes rendszert, napkollektorokat.
  • Különálló biztosítás: a biztosító egy különálló berendezésként tekint a napelemes rendszerre, ami eltulajdonítható és nem az ingatlan szerves része.

Az UNIQA HomeGuard esetében ez a fedezet már az alapcsomag része.

Tipp: amennyiben napelem-biztosításon gondolkodik, a szerződési feltételekről mindig a választott társaságnál érdeklődjön!

Kötelező napelem-biztosítás?

Ha a napelemes rendszer finanszírozása banki hitelből vagy állami támogatásból történik, a hitelintézet vagy a pályázat feltételei között szerepelhet egy napelem biztosítás megkötése.

Milyen káreseményeket fedezhet a napelem-biztosítás?

A napelemek telepítésekor rengeteg szempont mérlegelésre kerül – a helyszíni adottságoktól, a tájolásig és a szerkezet teherbírásáig. Ezért nem csak a tetőre, hanem a talajra vagy a homlokzatra is kerülhetnek a panelek, viszont még így is közös bennük, hogy a szabad ég alatt vannak.

Így a napkollektorokra vonatkozó biztosítások többsége az olyan eseteket tekinti káreseménynek, amelyeket természeti katasztrófák, időjárási viszontagságok idéztek elő, vagy szándékos rongálók, tolvajok vittek véghez.

Például:
  • földrengés,
  • árvíz,
  • hónyomás,
  • vihar (jégverés, villámcsapás, fa vagy villanyoszlop kidőlése)
  • szándékos rongálás, vandalizmus,
  • lopás.

Ezenfelül a szerződések gyakran kitérnek az ingatlanban keletkező tűzesetekre, valamint a légi járművek lezuhanásával vagy azok ütközésével járó károkra is. Tűznek minősülnek az elektromos berendezések, készülékek, gépek miatt keletkező tűzkárok, ha az égés a vezetéken, berendezések, készüléken kívülre átterjed.

A gyakori villámkárok miatt kiemelten fontos, hogy megfelelő villámvédelemmel legyen ellátva a rendszer, illetve műszaki, hatósági és jogszabályi előírásoknak, szabványoknak megfelelően legyen telepítve és karbantartva a napkollektor.

Miért nem ellenálló a napelemek borítása a jégesővel szemben?

A káresetek magától értetődnek, egy kivételével: ha ütésálló, edzett üveg kerül a napelempanelekre, miért tehet kárt bennük a jégeső? Természetesen ilyenkor nem az apró, borsónyi méretű jégdarabokra kell gondolni, hanem azokra, amelyek már egy pingponglabda nagyságával azonosak, vagy meghaladják azt.

Azonban még ekkor sem biztos, hogy a borításon egy hatalmas törés keletkezik. Elég csupán egy hajszálrepedés is, amely működésbeli problémákat generál, vagy még egy vihar alkalmával továbbreped. Így előbb vagy utóbb ugyanaz a végkimenetel: a modul cseréje, és/vagy helyreállítása.

Ezen a ponton fontos megemlíteni, hogy nem csak a panel, de az inverter is sérülhet, amelynek javítása ugyancsak borsos összeg.

Megsérült a napelem - mit tegyek?

A kárrendezés menete a napkollektoros biztosítások során is a megszokott forgatókönyv szerint történik:

  1. Kár bejelentése: a kár észlelését követően, a lehető leghamarabb célszerű felvenni a kapcsolatot a biztosítóval, az általa megadott elérhetőségeken. A bejelentésnek mindig van egy határideje, amely bár társaságonként, biztosítási típusonként és szerződésenként eltérhet, de rendre csak napokról van szó. Az UNIQA HomeGuard lakásbiztosítás esetén mindössze 2 munkanap áll rendelkezésre, azonban a kárbejelentés online is történhet.

  2. Kár dokumentálása: a sérült panel(ek)ről vagy inverterről érdemes fotókat vagy videókat készíteni, hogy előrevetítse a biztosító számára a veszteség mértékét. A telepítéskor javasolt ilyen szemmel is végiggondolni a napelemek tájolását - a tetőre szerelt modulokra jó, ha egy bizonyos pontról (a tetőtéri ablakból, az erkélyről, stb.) rálátni.

  3. Kárszemle: a bejelentés után, a biztosítók általában 1-2 napon belül jelentkeznek. Amennyiben a veszteség mértéke jelentős, a társaság helyszíni szemlét rendel el, amely során egy kárszakértő méri fel a napelemes rendszer állapotát. A helyszíni szemléről jegyzőkönyv készül, amely a fedezeti összeg meghatározásakor kulcsfontosságú szereppel bír.

Aminek szerepelnie kell a kárbejelentésben

A kárbejelentésben mindig fel kell tüntetni a személyes adatokat (név, lakcím, elérhetőség), valamint a biztosítás kötvényszámát. Emellett minél részletesebb leírást kell adni a veszteség okáról, típusáról, mértékéről és időpontjáról.

Ismerje meg az UNIQA HomeGuard lakásbiztosítás napos oldalát!

Akár egy megtérülő beruházásként, akár környezetvédelmi megoldásként tekint napelemes rendszerére, anyagi és elvi okokból is egy hatalmas mérföldkövet jelent - fokozott védelmet érdemel!

Az HomeGuard lakásbiztosítási szerződés megkötésével a napkollektorait is biztonságban tudhatja, akár az alap, a médium vagy a prémium csomagot választja. Az UNIQA-nál az ingatlan részeként tekintünk a teljes rendszerre, ezért 1 millió forintig még a legkisebb csomag is fedezi a berendezés cseréjét vagy javítását. Amennyiben átfogóbb szolgáltatási paletta mellett dönt, a biztosított épület értékében térítjük meg a károkat.

Szeretne még többet megtudni a biztosítás részleteiről? Olvassa el termékismertetőnket, vagy vegye fel a kapcsolatot kollégáinkkal!

Ezek a termékek érdekelhetik

Kapcsolódó cikkek