Kárrendezési tájékoztató – UNIQA Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítással fedezett károk esetén

Tisztelt Ügyfelünk! 

Az alábbiakban a kárrendezési eljárással kapcsolatos néhány fontos tudnivalóra szeretnénk felhívni szíves figyelmét. 

Jelen tájékoztató a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvényben (továbbiakban: Bit.) előírt tájékoztatási kötelezettségnek eleget téve készült. 

Jelen tájékoztatás nem teljes körű, a részletes biztosítási feltételeket a szerződési feltételek tartalmazzák.

Kárbejelentését megteheti:

+36 1 544 5555
 
  • postai úton a 1134 Budapest, Róbert Károly krt. 70-74. címen,
  • személyesen a Központi Személyes Ügyfélszolgálati irodánkban a 1134 Budapest, Róbert Károly krt. 70-74. címen.

A kárbejelentéskor munkatársaink áttekintik a biztosítási szerződés érvényességét, és ellenőrzik az adott káreseményre meglévő fedezetet, majd döntenek arról, hogy a kár rendezése milyen módon lehetséges. A helyszíni szemle akkor szükséges, ha a szerződés szerinti kártérítési összeg megállapításához indokolt és elengedhetetlen.

Alkalmazott eljárásunkhoz konstruktív együttműködésére számítunk. Célunk az, hogy – szolgáltatási hitvallásunkhoz híven - az Önnel fennálló biztosítási szerződésben vállaltaknak maradéktalanul eleget tegyünk.

A kárbejelentéshez a következő adatok magadása feltétlenül szükséges:

  • a biztosítás szerződés száma,
  • a Szerződő és/vagy a Biztosított neve, címe, telefonszáma,
  • a káresemény helye, időpontja, rövid leírása (a kár keletkezésének oka, körülményei, károsodott vagyontárgyak körének megnevezése),
  • a kár becsült összege,
  • hatóság részéről történt intézkedés megnevezése, ha volt ilyen (pl.: tűzoltóság, rendőrség).

A Biztosító a kárrendezés valamennyi szakaszában biztosítja az elektronikus, telefonos, postai úton történő és személyes kommunikációs módot.

A Biztosító a biztosítással és a kárrendezési eljárással kapcsolatosan a biztosítási titokra és az adatvédelemre vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően, kizárólag a biztosítási titok megismerésére jogosult személyeneknek, azonosítást követően adhat tájékoztatást. Biztosítási titok megismerésére jogosult személy például az érintett biztosítás Szerződője, Biztosítottja vagy az általuk meghatalmazott személy. A meghatalmazások formai és tartalmi követelményeivel kapcsolatosan bővebben ide kattintva tájékozódhat.

A káreseményt a tudomásra jutástól számított 10 munkanapon belül kell bejelenteni.

A kárbejelentést követően szakértő munkatársunk 2 munkanapon belül jelentkezik a helyszíni szemle időpontjának, vagy a telefonos kárrendezéshez szükséges adatok egyeztetése érdekében.

Amennyiben a kár szemléje indokolt, úgy munkatársunk a kárbejelentésétől számított 5 munkanapon belüli időpontot ajánl a kárszemlére.

Amennyiben olyan vis maior, illetve havaria helyzet áll elő, amely nem teszi lehetővé az 5 munkanapon belül történő kárszemlét, Biztosítónk azt haladéktalanul közzé teszi a honlapján.

Amennyiben a kár a szerződés, és annak feltételei alapján rendezhető, úgy a kárszemlét, vagy az utolsó szükséges dokumentum beérkezését követően, legkésőbb 5 munkanapon belül intézkedünk a kártérítés kifizetése felől. 

A 100 000 forint alatti károk esetén lehetőség van gyorsított kárrendezésre, mely során az ügyintézési határidő legfeljebb 5 munkanap. A gyorsított kárrendezés részletes feltételeiről a szerződési feltételekben tájékozódhat.

Kiemelt kár esetében – amennyiben az életkörülményeit (mindennapi lakhatását) veszélyeztető káresemény következett be – igyekszünk gyorsított eljárás keretein belül segítségére lenni, és 5 munkanapon belül kárelőleget folyósítunk. 

Amennyiben igényli, úgy a kárszemlét követő 3 munkanapon belül a fentieken felüli előleg folyósítása is lehetséges a további kár keletkezését megelőző munkálatokra szükséges összeg mértékéig, figyelembe véve a lehetséges maximális kárkifizetés összegét. (Kiemelt károknak nevezzük azokat a károkat, melyek az ügyfél egzisztenciális helyzetét veszélyeztetik, mert az épület használhatatlanná, részben vagy egészben lakhatatlanná válik).

Amennyiben kárigényét a szerződési feltételekben foglaltak szerint nincs lehetőségünk téríteni, úgy erről a kárszemlét, vagy az utolsó szükséges – a kárigény elbírálása szempontjából nélkülözhetetlen – dokumentum beérkezését követő 10 munkanapon belül tájékoztatjuk.

A Bit. 123/A. § szerint a Biztosító a kárrendezéshez nélkülözhetetlen iratok beérkezését követő 15 napon belül, – ezek beérkezésének hiányában is legkésőbb egy hónapon belül – a kártérítési igényben szereplő egyes jogcímekkel összefüggésben kártérítési javaslatot tesz a szolgáltatásra jogosult személynek, illetve amennyiben ez nem lehetséges, annak indokáról tájékoztatást ad.

Ha a szolgáltatás összege megállapítható, azt akkor is közölni kell a károsult felé, ha a jogalapi
döntéshez vagy a kárkifizetéshez további iratok beszerzése szükséges. Ez utóbbi esetekben természetesen mindig közöljük a várakozás okát, és megjelöljük a hiányzó iratokat.

Indoklással ellátott választ kell adni azokra a szolgáltatási igényekre, melyekre a Biztosító nem ismeri el a szolgáltatási kötelezettségét vagy a szolgáltatási kötelezettség nem egyértelmű, illetve a teljes szolgáltatását összegszerűen nem állapította meg a Biztosító.

A károsultnak a vonatkozó jogszabály és szerződési feltételek szerint állapotmegőrzési és kárenyhítési kötelezettsége áll fenn. A kár valós és teljeskörű felmérése érdekében kérjük segítse munkánkat ennek betartásával.

A kár felméréséig, de maximum annak bejelentését követő 5 munkanapig a károsodott vagyontárgy, illetve kárhelyszín állapotán csak a kárenyhítéshez szükséges mértékben fotókkal dokumentálva lehet változtatni. A maradványokat a szemléig, de legkésőbb a bejelentéstől számított 30 napig kérjük megőrizni a helyreállítás valós költségének megállapítása érdekében.

A partneri kapcsolaton alapuló jóhiszemű viszonyunkra alapozva a tömeges károk idején is számítunk arra, hogy a kárkép fényképes dokumentálásával, a maradványok megőrzésével segíti a helyreállítás valós költségének megállapításában a Biztosító munkatársait. Ennek megfelelően mi is mindent megteszünk, hogy Ön elégedett legyen szolgáltatásunkkal.

Kérjük, hogy a betöréses lopás- és rablás károkat a lehető legrövidebb időn belül a rendőrségen, a tűzkárokat a katasztrófavédelemnél – oltási munkájuk hiányában is – haladéktalanul jelentse be.

A kárbejelentést követően munkatársunk feladata, hogy 2 munkanapon belül jelentkezzen a helyszíni szemle időpontjának egyeztetése, a kárrendezés elindítása érdekében. 

A biztosítási esemény, a szolgáltatásra való jogosultság és a szolgáltatás összegének megállapításához munkatársainknak a káreset jellegétől, és a létrejött szerződéstől függően különböző iratokra és bizonylatokra van szükségük. Ezek mielőbbi átadásával gyorsítható a kárrendezés menete.

A kárbejelentés után, legkésőbb a kárszemlét követő 5 munkanapon belül tájékoztatjuk a kár elbírálásához szükséges dokumentumokról. Amennyiben kárszemlére nem kerül sor, úgy a kárbejelentést követő 5 munkanapon belül írásban tájékoztatjuk a kár elbírálásához szükséges további dokumentumok szükségességéről. 

Az alábbiakban a kárrendezéshez általánosan szükséges, fontosabb dokumentumok kerültek felsorolásra, azonban ezektől eltérő – a szerződési feltételekben foglalt – további dokumentumok is bekérhetők, amennyiben azok rendelkezésre állása a kárrendezéshez szükséges. Jelen felsorolás kizárólag tájékoztató jellegű és nem kötelező érvényű, kárának jellegétől és a már beküldött dokumentumoktól függően módosulhat, a szerződési feltételeket is figyelembe véve.

A kárrendezéshez bekérhető dokumentumokat tételesen a szerződési feltételek tartalmazzák, ezért kérjük, hogy előzetesen mindig tájékozódjon vonatkozó biztosítási feltételeiről. 

Általánosságban:

  • a károsodott ingóságok azonosítására alkalmas tételes lista,
  • épület helyreállítási árajánlat (előzetes elbírálásra),
  • számla,
  • sürgős he0lyreállítást igénylő kár (pl.: vihar) esetén a káridőpont utáni állapotot ábrázoló fotók.
 

Tűz-, robbanás károk:

  • a károsodott ingóságok azonosítására alkalmas tételes lista,
  • hatósági bizonyítvány a katasztrófavédelemtől,
  • alaprajz a lakásról, családi házról (lehetőség szerint tervrajz),
  • épület helyreállítási árajánlatok (előzetes elbírálásra),
  • számlák.
 

Elemi károk:

  • a károsodott ingóságok azonosítására alkalmas tételes lista,
  • alaprajz a lakásról, családi házról (lehetőség szerint tervrajz)
  • épület helyreállítási árajánlatok (előzetes elbírálásra), 
  • számlák.
 

Villámcsapás másodlagos (indukciós) hatása:

  • a károsodott ingóságok azonosítására alkalmas tételes lista,
  • szakértői vélemény (melynek része a gazdaságossági állásfoglalás),
  • bevizsgálási számla/javítási számla a károsodott készülékekről.
 

Csőtörés- és beázás károk:

  • a károsodott ingóságok azonosítására alkalmas tételes lista,
  • épület helyreállítási árajánlatok (előzetes elbírálásra),
  • számlák,
  • nagyobb csőtörés miatti beázás kár esetén károkozói nyilatkozat a szomszédos ingatlan tulajdonosától.
 

Felelősségi károk:

  • a károsodott ingóságok azonosítására alkalmas tételes lista,
  • épület helyreállítási árajánlatok (előzetes elbírálásra),
  • számlák,
  • felelősséget elismerő károkozói nyilatkozat.

Betöréses lopás, rablás:

  • az eltulajdonított ingóságok értékelésére alkalmas részletes kárbejelentő (lista),
  • rendőrségi feljelentés,
  • rendőrségi nyomozást felfüggesztő határozat,
  • a tárgyakról bizonylatok: számla, garanciajegy, adásvételi szerződés, fotó, stb.

Kárbejelentését követően az alábbi kárrendezési eljárások egyike szerint várható a kárrendezés megindítása.

Helyszíni szemlét nem igénylő károk, kisebb kárérték esetén.

Bizonyos károkoknál eltekinthetünk a helyszíni szemlétől, melyek például:

  • üvegkár, 
  • vezetékes vízkár: beázás, csőtörés,
  • konyhai tűz, kávéfőző, kukta robbanás,
  • elemi károk: vihar és villámcsapás másodlagos hatása, ingatlant elöntő esővíz, csapadéktól való beázás, jégverés,
  • vagyon elleni károk: rongálás betörési kísérlet során, épülettartozékok eltulajdonítása,
  • fagyasztott áruk áramszünet miatti megromlása,
  • rendkívüli zárcsere költségtérítése,
  • bankkártya személyi okmányok lopása, elvesztése.

A felsorolt károk szemleigénye azok becsült összegétől és dokumentáltságuktól függően kerülnek meghatározásra, a kárbejelentés ellenőrzésének módját a Biztosító választja meg.

Helyszíni szemlét igénylő károk

Ilyen jellegű károk esetében munkatársaink előzetesen telefonon egyeztetik Önnel a helyszíni szemle időpontját, illetve telefonos elérhetőség hiányában, írásban küldenek értesítést. A szemle során kárszakértőnk jegyzőkönyvet készít, melyben tételesen rögzíti az épületben és ingóságokban keletkezett károkat, és megállapítja a kártérítési összeget, ha a kár a szerződési feltételek szerint biztosítási eseménynek minősül, azaz annak megtörténtére vállalta a Biztosító a kockázatot. 

Amennyiben Ön, mint Biztosított, nem tud a kárszakértővel egyeztetett időpontban a helyszíni szemlén megjelenni, vagy a kárrendezési eljárásban nem áll módjában részt venni, lehetősége van meghatalmazást adni az Önt képviselő személynek.

Amennyiben lehetőség van videós kárszemlére, lényegében a fentiekkel megegyező módon, de okos telefon használata mellett történik a szemle. Ön az okostelefonja használatával bemutathatja a keletkezett kárt, nincs szükség személyes helyszíni szemlére, ezzel lehetőség nyílik a gyorsabb kárrendezésre. A kárbejelentést követően munkatársunk telefonon keresi Önt, hogy egyeztesse a technikai feltételeket és a szemle időpontját, illetve megadja az applikáció elérési útvonalát.

Telefonos kárrendezés

Kisebb összegű károknál a kényelmesebb és gyorsabb ügyintézés érdekében lehetőség van telefonos kárrendezésre is, mely során az Ön által megadott információk alapján munkatársunk felajánlja a kártérítési összeget. Megegyezés esetén azt rövid határidővel folyósítjuk is Önnek.

Egyezségi kárrendezés

A Biztosító vállalja, hogy közötte és Ön, mint károsult ügyfél között csak abban az esetben jöhet létre egyezség, amennyiben Ön a Biztosító által felajánlott kártérítési összeget vitatja és a szerződéskötéskor elfogadta a Biztosító által ajánlott biztosítási összeget és a kár bekövetkezési időpontjáig felajánlott indexálásokat.

A kártérítési összeget az Ön által megadott bankszámlaszámra utaljuk, vagy postai úton küldjük ki a megadott címre. Jogi személyek, illetve pénzforgalmi számla nyitásra kötelezettek számára kizárólag bankszámlaszámra történő utalásra van lehetőség.

Szolgáltatásunk szerződésben rögzített határideje a kárszemlét, vagy a kárrendezéshez szükséges utolsó dokumentum beérkezését követő 5 munkanap. Gyorsított kárrendezés esetén az ügyintézési határidő legfeljebb 5 munkanap.

Ha a Biztosított ingatlan jelzálogjoggal vagy önálló zálogjoggal terhelt és a biztosítási kötvény zálogjogi záradékkal van ellátva, akkor csak a Zálogjogosult – jellemzően pénzintézet – lemondó nyilatkozatának benyújtása esetén fizetjük ki a kártérítést a Biztosítottnak (Zálogkötelezettnek).

Miután a felmérések és dokumentumok alapján megállapított kártérítési összeget kifizettük, a kárügy lezárásra kerül. Amennyiben a kárügyének lezárását követően esetlegesen további kárigénye merülne fel, arra az esetre az alábbiak szerint nyílik lehetőség: 

  • biztosítási szerződéséből eredő igényei a biztosítási esemény bekövetkezésétől számított 5 év alatt évülnek el. 

Felmerülő kérdéseivel kapcsolatban ügyfélszolgálati munkatársaink készséggel állnak rendelkezésére az alábbi elérhetőségeken:

  • elektronikus úton a weboldalon vagy a mfokar@uniqa.hu e-mail címen,
  • telefonon a Biztosító Telefonos Ügyfélszolgálatán keresztül a következő telefonszámon, ügyfélszolgálati időben:
+36 1 544 5555
 
A vagyontárgy egyedi jellemzőitől függ, hogy a vagyontárgyban keletkezett károk helyreállítása, kijavítása után visszamaradt, esztétikai, használati vagy forgalmi értékét csökkentő tényező fennáll-e. Amennyiben értékcsökkenés alkalmazásának feltételei fennállnak, az értékcsökkenés megállapítása a vagyontárgy egyedi jellemzői és a megtérítési igény alapjául szolgáló biztosítási szerződés feltételei alapján szakértői módszerekkel történik. Egyes szerződéstípusok esetében a szerződés általános és különös szerződési feltételei kizárhatják az értékcsökkenés térítését.

Forgalmiérték csökkenés fogalma: A gépjárművekben keletkezett károk helyreállítása, kijavítása után a szakszerűen elvégzett javítóipari munkák ellenére esetlegesen visszamaradó, értékrontó tényezők összességéből adódó forgalmiérték veszteség.  A károsult igénnyel élhet a károkozóval - és ez által annak felelősségbiztosítójával- szemben a gépjármű forgalmiérték csökkenésének megtérítésére vonatkozóan.

Az értékcsökkenési igény megalapozottsága szakértői módszerekkel és kárelőzményvizsgálattal ellenőrizhető. Amennyiben az értékcsökkenés térítésének feltételei fennállnak, abban az esetben annak mértékének megállapítása az alábbi szempontok szerint történhet. 

A javítás költségének és a gépjármű káridőponti forgalmiértékének hányadosaként meghatározásra kerül a relatív javítási költség. A részletes javítási költség ismeretében, meghatározásra kerül a javításra fordított élőmunka aránya, amely a munkadíj és anyagfelhasználás hányadosa.  

Az értékcsökkenés mértékének alapja mind a számlával igazolt, mind a számla nélküli kárrendezés esetében a javítási költség és a káridőponti forgalmi érték, amelyek megállapítása az Eurotax, D.A.T. vagy Audatex szakértői kalkulációs program segítségével , illetve számlás kárrendezés esetén a javítási számla figyelembevételével történik.

Az értékcsökkenés mértékét befolyásoló további paraméterek: 

  • gépjármű kora
  • gépjármű futásteljesítménye
  • javított vagy cserélt elemek jellege (műanyag / fém, csak roncsolással vagy roncsolásmentesen szerelhető)
  • javítás körülményei (márkaszerviz vagy független szerviz)
  • gépjármű előzménykárainak mértéke, jellege, korábbi sérülések elhelyezkedése.

A javítás minőségével kapcsolatos igények a javítóval szemben érvényesíthetők.