DLT tájékoztató
Tájékoztató a DLT-rendszerrel összefüggő adatkezelésről
2023.09.26.A Magyar Nemzeti Bank álal indított DLT-projekt célja egy olyan naprakész, egységes nyilvántartás létrehozása, mely a lakásbiztosításokat és hitelbiztosítéki fedezeteket tartalmazza. Ezáltal a jelzáloghitelhez szükséges hitelbiztosítéki fedezet nyújtását egy helyen, a hitelintézet és a biztosító többszöri felkeresése nélkül lehet a jövőben intézni.
A projekt célja: az ügyintézés egyszerűsítése
A hitelhez kapcsolódó biztosítások meglétére vonatkozó információk jelenleg csak hosszas ügyintézés eredményeképpen beszerezhetőek. Az MNB 2019-ben indította el az osztott főkönyvi technológián (DLT) alapuló projektjét, melynek célja, a jelzáloghitelekhez kötődő biztosítások záradékolásának, nyilvántartásának és igazolásának megkönnyítése, továbbá a bankok és biztosítók közötti információáramlás elősegítése ennek érdekében.A fejlesztésnek köszönhetően létrejövő rendszer segítségével biztosítható, hogy a jelzáloghitelhez szükséges hitelbiztosítéki fedezet nyújtását könnyen, a hitelintézet és a biztosító többszöri felkeresése nélkül lehessen kezelni a rendszer élesedését követően. Így a jelzáloghitellel érintett ingatlanokhoz kapcsoló biztosítások ügyintézési folyamata egyszerűbbé és gördülékenyebbé válik. A projekt keretein belül létrejövő nyilvántartás működtetése az élesítési dátumot követően – mely előreláthatólag 2023. november 27-én – kezdődik majd el.
Érintettek köre
A projekt azokat az ügyfeleket érinti, akik lakásbiztosítási szerződéssel rendelkeznek, vagy akik társasházi közös képviselőként társasház-biztosítást kötöttek.Hogyan történik az adatok feltöltése?
Tekintettel arra, hogy a projektben cégünk is részt vesz, az UNIQA-nak, mint az- Ön
- vagy az Ön által képviselt Társasház
Fontos tudnia, hogy ezeket az adatokat kizárólag az a hitelintézet ismerheti meg, amely a lakásbiztosításnak jelzálogjogosultja vagy esetlegesen a későbbiekben az adott lakásbiztosításnak jelzálogjogosultja lesz.
Biztosítóváltás esetén a lakásbiztosítás és a hitelbiztosítéki záradék adataihoz a DLT-rendszeren keresztül az érintett másik biztosító férhet hozzá.
A Magyar Nemzeti Bank kizárólag a DLT-rendszer aggregált jelentéseket készítő funkciójához fér hozzá, a lakásbiztosításra vonatkozó adatokat nem ismeri meg.
Tájékoztatjuk, hogy a DLT-rendszer fejlesztése az alkalmazandó adatvédelmi előírások figyelembe vétele mellett történt.
Van-e teendője?
Alapvetően Önnek a rendszer élesítésével összefüggően teendője nincs, mivel a lakásbiztosítással kapcsolatos adatok biztonságos digitális csatornán keresztül, az Ön közreműködése nélkül kerülnek átadásra a hitelintézetek felé, a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény 138. § (2a) bekezdésének alapulvételével.*Tekintettel arra, hogy a DLT-projekt keretein belül történő adatátadás és az adatkezelés az UNIQA és a projekt többi tagjának (a továbbiakban: „közös adatkezelők”) jogos érdekén alapul, Önt megilleti az Általános Adatvédelmi Rendelet (a továbbiakban: „GDPR”) szerinti – adatátadással és adatkezeléssel szembeni – tiltakozáshoz való jog.
Ha Ön a tiltakozáshoz való jogát – a rendszer élesedését megelőzően – gyakorolja, az UNIQA nem továbbítja a biztosításhoz kapcsolódó adatait a fent megjelölt adatbázisba.
Ha a későbbiek során, az UNIQA által történő adattovábbítást követően gyakorolja a tiltakozáshoz való jogát, a közös adatkezelők nem kezelik tovább az adatokat az adatbázisban, kivéve, ha azt olyan jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek a szerződő jogaival, érdekeivel, szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak. A közös adatkezelők e kérdéskörben minden esetben egyedi mérlegelést követően döntenek.
Ön a tiltakozáshoz való jogával az alábbi módokon tud élni:
- Elektronikusan, az UNIQA-nál regisztrált E-kommunikációs e-mail címéről e-mailben az info@uniqa.hu címen, a levél tárgyában kötvényszáma és „Adatszolgáltatás lakásbiztosítási nyilvántartásra” megjegyzés megjelölésével;
- Telefonon, a következő telefonszámok valamelyikén: 06/20/30/70/5445555
- személyesen, a Biztosító Ügyfélszolgálatán (1134 Budapest, Róbert Károly krt. 70–74., földszint)
ügyfélfogadási időben, melyről a www.uniqa.hu/kapcsolat honlapunkon tájékozódhat, - levélben, az alábbi címen: 1134 Budapest, Róbert Károly krt. 70-74.,
Dokumentumok
A DLT-projekt részleteiről a lakásbiztosítási termékeink szerződési feltételeiben olvashat:- HomeGuard lakásbiztosítás
- Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás
- Komfort & nyugalom társasház-biztosítás
Gyakori kérdések
A hitelhez kapcsolódó biztosítások (mint például a lakásbiztosítás) meglétére vonatkozó információk jelenleg csak papír alapon állnak a hitelnyújtó rendelkezésére.
A DLT egy angol nyelvű rövidítés (distributed ledger technology), jelentése: osztott főkönyvi technológia. Ez a technológia teszi lehetővé, hogy a résztvevők bármilyen típusú digitális adatot cseréljenek harmadik fél vagy közvetítő közreműködése nélkül.
A DLT-projekt elsődleges célja egy naprakész, egységes nyilvántartás létrehozása, mely a lakásbiztosításokat és hitelbiztosítéki fedezeteket tartalmazza. A projekthez csatlakozási lehetőséget kaptak a hitelintézetek, illetve, azon biztosítók, akik lakásbiztosítási termékeket kínálnak.
A DLT egy angol nyelvű rövidítés (distributed ledger technology), jelentése: osztott főkönyvi technológia. Ez a technológia teszi lehetővé, hogy a résztvevők bármilyen típusú digitális adatot cseréljenek harmadik fél vagy közvetítő közreműködése nélkül.
A DLT-projekt elsődleges célja egy naprakész, egységes nyilvántartás létrehozása, mely a lakásbiztosításokat és hitelbiztosítéki fedezeteket tartalmazza. A projekthez csatlakozási lehetőséget kaptak a hitelintézetek, illetve, azon biztosítók, akik lakásbiztosítási termékeket kínálnak.
A jelenlegi gyakorlatban a hitelfelvételi folyamat költség- és időigénye jelentős. Az ügyfeleknek gyakran kell személyesen megjelenniük, a hitelezők részéről elvárt dokumentumok beszerzése és bemutatásra időigényes (ilyen például a biztosítási szerződésre felvezetett hitelezői zálogjog igazolása), mely a könnyen hozzáférhető adatbázisok hiányában gyakran a hitelfelvételi folyamat elhúzódásához vezet.
Az MNB 2019-ben indította el az osztott főkönyvi technológián (DLT) alapuló projektjét, melynek célja a jelzáloghitelekhez kötődő biztosítások – első körben lakásbiztosítások – záradékolásának, nyilvántartásának és igazolásának megkönnyítése mellett a bankok és biztosítók között zajló ügyintézés, információáramlás elősegítése.
A rendszer üzemeltetője az MNB.
Az Ön lakásbiztosításának adatait, díjrendezettségét kizárólag azon bankok, hitelintézetek ismerhetik meg, mely bank a lakásbiztosítási szerződésén, mint zálogjogosult szerepel.
Lakásbiztosítás adatait, hitelbiztosítéki záradék és záradékolási kérelem adatait, díjhátralékos biztosítások adatait.
Fontos tudnia, hogy a blokkláncban személyes adat(ok) olyan egyedi lenyomata (hash) lesz tárolva, amelyből a személyes adat nem visszafejthető és biztosítja a Rendszer más komponensében tárolt személyes adatok sérthetetlenségét. A lenyomat (hash) az összetartozó személyes adatok titkosított értékéből és/vagy a személyes adatokhoz véletlenszerűen hozzáadott karaktersorból előálló értékéből lesz képezve annak érdekében, hogy az adatok a kimerítő szótáralapú kereséssel se legyenek visszanyerhetők.
Fontos tudnia, hogy a blokkláncban személyes adat(ok) olyan egyedi lenyomata (hash) lesz tárolva, amelyből a személyes adat nem visszafejthető és biztosítja a Rendszer más komponensében tárolt személyes adatok sérthetetlenségét. A lenyomat (hash) az összetartozó személyes adatok titkosított értékéből és/vagy a személyes adatokhoz véletlenszerűen hozzáadott karaktersorból előálló értékéből lesz képezve annak érdekében, hogy az adatok a kimerítő szótáralapú kereséssel se legyenek visszanyerhetők.
* A biztosítási titok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn a Hpt.-ben meghatározott pénzügyi intézménnyel szemben a pénzügyi szolgáltatásból eredő követeléshez kapcsolódó biztosítási szerződés vonatkozásában, ha a pénzügyi intézmény írásbeli megkereséssel fordul a biztosítóhoz, amely tartalmazza az ügyfél nevét vagy a biztosítási szerződés megjelölését, a kért adatok fajtáját és az adatkérés célját.